Koffie zoals we gewend zijn gaat verdwijnen

Klimaatverandering maakt koffie duur of niet te drinken

Utrecht, 28 september 2023 - Nederlanders zijn echte koffiedrinkers: koffie is na kraanwater het meest gedronken drankje en wereldwijd staan we derde als het gaat om koffieconsumptie. Maar de koffie die we gewend zijn, gaat drastisch veranderen. Uit de zevende editie van de Koffiebarometer blijkt namelijk dat de productie van de populaire en smaakvolle Arabica-koffie met meer dan 45 procent gaat afnemen. In aanloop naar Wereld Koffiedag op 1 oktober luidt Solidaridad daarom de noodklok: Als koffiebedrijven niets doen tegen de gevolgen van klimaatverandering, is een kopje koffie straks niet te drinken of onbetaalbaar.

Stijgende temperaturen en aanhoudende droogte zorgen steeds vaker voor misoogsten op de koffieplantages. Tot grote wanhoop van veel koffieboeren, die na een zoveelste mislukte oogst het voor gezien houden. En dat heeft grote gevolgen voor de productie van de twee meest gebruikte bonen. In de pas gepubliceerde Koffiebarometer is te lezen dat 45 procent van de gebieden waar nu Arabica koffie wordt geteeld, in 2050 niet meer geschikt zal zijn voor koffieproductie. Tegen die tijd is ook 24 procent van de Robusta-plantages ongeschikt.

Tijd van goedkope kwaliteitskoffie is voorbij
“Hierdoor staan we voor een enorme uitdaging”, zegt Heske Verburg, directeur van Solidaridad. “Mensen drinken graag koffie: de laatste twee decennia zijn we het alleen maar meer gaan drinken en naar verwachting stijgt tot 2030 de wereldwijde vraag met nog eens 18 procent. Tegelijkertijd neemt de hoeveelheid land waarop koffie geproduceerd kan worden af. En dat gaan wij voelen in de portemonnee en merken aan de kwaliteit. De tijd van goedkope kwaliteitskoffie is nu echt voorbij.”

Om het tij te keren moeten de grote koffiebedrijven fors gaan investeren. Uit onderzoek in de Koffiebarometer blijkt dat de 11 grootste koffiebranders ter wereld veel te weinig doen om de problemen op te lossen. “De meeste bedrijven hebben ambitieuze plannen, maar missen meetbare doelstellingen,” legt Verburg uit. “Als ze al samenwerken met boeren, richten ze zich vooral op productieverhoging, kostenbesparing en winst. Er is nog te weinig aandacht voor mens, milieu en het veel te lage inkomen van de boeren.”

Starbucks en Nestlé doen het beter
Onderdeel van de barometer is de Coffee Brew Index. Hieruit kan worden afgelezen hoe de grote koffiebranders scoren op het gebied van duurzaamheid. Alleen koffiebranders Nestlé en Starbucks scoren beter met hun duurzame strategie. JDE Peet’s, het moederbedrijf van Douwe Egberts, blijft daarbij achter.

1695128683376-33b667ea-10a1-441d-a02c-777e300ec18b_1.jpg

Over de Koffiebarometer
De zevende Koffiebarometer is een product van Ethos Agriculture, Conservation International en Solidaridad. Voor het volledige rapport inclusief alle aanbevelingen om het tij te keren, klik hier

Over Goedekoffie.nl
Solidaridad, Fairtrade Nederland en MVO Nederland maken zich al jaren hard voor een duurzame economie die werkt voor iedereen. Ieder op zijn eigen manier. In deze campagne bundelen zij de krachten voor de inkoop van goede koffie op het werk: want alleen als koffieboeren een goede prijs krijgen voor hun koffie kunnen zij investeren in de toekomst. Op www.goedekoffie.nl kunnen mensen informatie vinden over goede koffie en welke vragen ze moeten stellen aan hun werkgever, koffieleverancier of in een restaurant.

Over Solidaridad

Solidaridad is een maatschappelijke organisatie die zich inzet voor een wereld waarin alles wordt gemaakt en gekocht in solidariteit met mens, milieu en toekomstige generaties. Solidaridad is actief in meer dan veertig landen verspreid over vijf continenten. Heske Verburg is sinds 2017 directeur van de Europese tak, met een kantoor in Utrecht en Freiburg (Duitsland). Solidaridad is in Nederland onder andere bekend als initiatiefnemer van Max-Havelaarkoffie, Oké-bananen en Kuyichi-jeans.

Ontvang het laatste Solidaridad nieuws via RSS.